Пригоди на обкладинці

У Пензликовій Студії

Бесіда за сюжетною картиною на обкладинці
(повна версія)

ЯК НАВЧИТИСЯ МАЛЮВАТИ?

Одного літнього дня Пензлик малював у міському парку перші пухнасті квіточки липи. Він так захопився роботою, що не почув, як поруч з ним зупинився хлопчик. Малюк уважно стежив за рухами художника, здивовано спостерігаючи, як з’являється на світ справжня картина. І раптом зітхнув так сумно й голосно, що Пензлик озирнувся.

— Добридень, хлопче! Як тебе звати? — звернувся він до малого.

— Микита, — пробурмотів хлопчик, не відводячи очей від полотна.

— Ти, мабуть, теж любиш малювати? — намагався заохотити Микиту до розмови Пензлик.

— Ні, я не вмію, — розгублено прошепотів той.

— Цього не може бути! Усі люди на світі вміють малювати! Треба лише повірити в себе й спробувати. Я тобі допоможу! Приходь до моєї Художньої студії.

Микита трохи повеселішав та пообіцяв, що завітає.

► А ви згодні з Пензликом, що кожна людина вміє малювати?

Права частина картини

ШКОЛА ЖИВОПИСУ

Пензлик радо запрошує всіх на заняття своєї Художньої студії! Несміливо переступивши поріг кімнати, Микита зачудовано розглядав картини. Пензлик пояснив, що всі вони належать до різних жанрів, і запропонував відгадати, до яких.

Якщо бачиш на картині
Квіти, глечик на столі,
Чи лежать на лаві дині
І великі, і малі,
Чи у вазі різні фрукти,
Чи лежить на таці торт, —
То, звичайно, цю картину
Називають… НАТЮРМОРТ.

Якщо бачиш на картині
В безкозирці моряка
Або панну в криноліні,
Чи сусідського Петька,
Чи зображено людину,
А не вазу і букет…
Всім відомо, цю картину
Називаємо… ПОРТРЕТ.

А якщо ти на картині
Бачиш небо чи ставок,
Або річку у долині,
Чи березовий гайок,
Чи змальовано дорогу,
Або парк центральний наш, —
Зрозуміло, цю картину
Називаємо… ПЕЙЗАЖ.

Олександр Кушнер

(переклад Галини Малик)

► Діти, знайдіть у Студії картини всіх трьох жанрів.

Пензлик запросив Микиту до мольберта.

► Назвіть матеріали для малювання, які є у Студії.

— А навіщо стільки видів фарб? — здивувався Микита.

— Акварель — фарба ніжна, світла, прозора. А от гуаш — густа, яскрава. Досвідчені художники використовують стійкі олійні фарби, якими малюють на полотні, — пояснив художник, — Сьогодні учні Школи живопису створюють натюрморт. Знайомся, це Джмелик та Нотка. Вони вже закінчують свої роботи. Як гадаєш, їхні картини будуть однаковими чи різними?

— Певно, що однакові, адже вони малювали одну й ту саму вазу, — відповів Микита.

► А як вважаєте ви, діти?

Пензлик усміхнувся:

— От побачиш, друже, що їхні малюнки будуть різними! Адже й ми всі між собою не схожі! Спробуй і ти свої сили!

Микита несміливо почав малювати. А Пензлик тихенько відійшов, аби не заважати, та навідався до сусідньої кімнати.

Ліва сторона картини

МАЙСТЕРНЯ СКУЛЬПТУРИ І ГОНЧАРСТВА

У цій майстерні ліплять і розписують керамічні вироби. Сірувата або коричнева волога глина перетворюється у долонях майстра на вигадливі фігурки або зручний посуд. На гончарному крузі створюють глеки. Після запікання у печі виріб стає міцним, і його можна прикрашати розписом.

► Хто з Пензликових друзів виконує цю роботу? Скільки виробів Книжечка вже декорувала?

Творча атмосфера надихає навіть бешкетників-мишенят! Троє з них запросили на гостину поважного кота Митрофана, пообіцявши найгарніший портрет. А самі тим часом створюють шарж — жартівливий малюнок.

► Як гадаєте, чи буде Митрофан задоволений таким подарунком?

Навіть найменше мишеня долучилося до малювання, а оскільки не знайшло пензля, то в пригоді став власний хвіст!

► А чи іще можна малювати?

Один з Пензликових учнів уміє оживлювати каміння. У цьому йому допомагає міцний металевий різець.

► Яких тваринок уже створив скульптор? А ви бачили десь кам’яні фігури?

ПОВІР У СЕБЕ

Коли Пензлик повернувся до художників, задоволений Микита розглядав уже завершену власну картину. Побачивши вчителя, хлопчик підвівся й вигукнув:

— Я намалював! Я зумів! Тепер я вірю, що можу! — А тоді додав, вже трохи спокійніше: — Дякую, Пензлику, що повірив у мене! Можна я прийду до Студії ще раз?

І ви, друзі, завітайте до нашої Художньої студії на сторінках журналу!


У потрібний момент заняття ви зможете показати саме той сюжетний центр картини, про який розповідаєте дітям, або той, на який вони звернули увагу. Це дасть можливість детальніше розглянути всі сюжети картини, обговорити їх, розвинути мовлення, критичне та системне мислення дітей.









<< До змісту номера («Джміль» № 2 /2013)