Школа шляхетності

Умій ділитися, але й за своє заступитися

Скільки різноманітних іграшок виготовляють на фабриці Діда Мороза! Цікаво, куди вони попрямують далі? Які пригоди на них чекають? Джмелик вирішив простежити за двома з них — диво-трансформером і прегарною лялькою. Те, що він побачив, змусило його добряче замислитися… Почитайте оповідки і поміркуйте разом із Джмеликом.

 

ЯК ЗАХИСТИТИ СВОЄ

На Новий рік Павлусю подарували дивовижний трансформер. За секунду він перетворюється з літака на могутнього робота, а потім навпаки. Павлусь завжди з ним грається. Навіть коли сідає обідати, ставить трансформера поруч. І спати вони вкладаються разом. Тільки хлопчик у м’якеньке ліжко, а робот — у спеціально облаштований контейнер. І звісно, трансформер разом з Павлусем відвідує дитячий садок.

► Пофантазуйте, як проходить день хлопчика та його іграшки у садочку. Чи дозволяє Павлусь іншим дітям бавитися своєю іграшкою? Чому ви так гадаєте?

У дитсадку всі хлопці полюбляють гратися трансформерами. І навіть деякі дівчата, як-от Олеся, наприклад. Щоранку розпочинається нова цікава гра. Тут завжди можна попросити у когось іграшку, якої у тебе немає, і на деякий час помінятися, щоб випробувати можливості іншого супергероя. Проблем ніколи не виникає: хочеш узяти — попроси, не хочеш дати — поясни, чому.

► А як ви домовляєтеся зі своїми друзями, коли граєтеся разом? Ділитесь іграшками, чи кожен бавиться лише своєю?

Цікаво, як розпочнеться гра сьогодні? Антон та Макс запропонували відправити команду трансформерів на Місяць і побудувати для цього велетенську ракету з конструктора. Усі діти зраділи такій гарній ідеї. А Олена Борисівна, вихователька, одразу дістала з шафи конструктор, та ще й згадала віршик про космічний політ.

Ракету в дворі малюки запускали,
Із лего-цеглинок її збудували.
Хотів полетіти з малятами й пес,
Але він на трапі злякався і щез!
Усі космонавти сидять вже на місці,
Ракета націлена точно на Місяць.
Хвилюються всі, адже це вам не жарт:
Вже відлік почався — ракето, на старт!

Поки будували ракету, трансформери готувалися до подорожі у “центрі підготовки польотів”.

► Поміркуйте, що буде далі. Висловіть свої припущення.

А коли стали вантажитися на корабель… Павлусь побачив, що його трансформер уже в руках Олега. На прохання повернути іграшку той не реагував, лише пересмикував плечем і продовжував орудувати біля пульту керування. Павлусеві аж сльози навернулися на очі. Як же бути? Йому так хочеться гратися своєю іграшкою, а Олег не віддає… І мама завжди каже, що треба ділитися. А тато вчить, що не можна нікому дозволяти ображати себе… Може, вдарити кривдника? Чи краще Олену Борисівну на допомогу покликати? Чи хлопцям поскаржитися?.. Ех!..

► Як би ви вчинили в такій ситуації?

У цей момент хлопчику згадався фрагмент його улюбленого фільму про супергероїв. І рішення знайшлося!

— Олеже, — промовив він гучно, твердо і впевнено, так, що почули всі, хто грався поруч, — ти взяв мою іграшку без дозволу. Поверни, будь ласка, негайно!

У цю мить усі залишили свої справи і зацікавлено поглянули на Олега. Павлусь стояв прямо, розправивши плечі, впевнено дивився на кривдника і простягав руку до трансформера. Олег мовчки передав іграшку господарю і відійшов у інший куток кімнати. А хлопці знову загомоніли й продовжили політ на Місяць…

► Що ви відчули б на місці Павлуся? А на місці Олега? Як інакше могла закінчитися ця історія?

Під час спільної гри між малятами можуть виникати різні непорозуміння, адже вони ще тільки вчаться грати не поряд, а разом, співпрацювати, долати суперечки, домовлятися, поступатися, коли це справді необхідно.

Опублікована оповідка у невимушеній формі розповість дітям, як коректно захищати свої інтереси, а от навчити їх домовлятися і бути щедрими допоможе оповідка “Коли треба ділитися”, яку зможуть прочитати читачі друкованої версії журналу “Джміль”.

 

Завантажуйте електронний додаток
“Умій ділитися, але й за своє заступитися”

Завантажити презентацію для дітей

До скарбнички методиста

Скільки б іграшок не було у дитини, вона далеко не завжди охоче ділиться ними. Знайти баланс між власними інтересами і бажаннями інших малятам допоможуть опубліковані у Школі шляхетності оповідки.

Вони дадуть дітям змогу подивитися на гру з позиції глядачів, а не її учасників, а отже, об’єктивно, без надмірних емоцій обговорити вчинки персонажів (у декому з них, можливо, упізнавши себе).

Публікація допоможе провести цікаву виховну годину чи бесіду на морально-етичну тему для дошкільнят і молодших школярів.









<< До змісту номера (“Джміль” № 6 /2016)