Лабораторія

Звідки береться тепло та що воно вміє

Джмелик запрошує до своєї Лабораторії, у якій цього разу досліджує маленькі таємниці тепла: де воно ховається; як розподіляється тепле повітря по кімнаті; що відбувається з предметами, коли їх нагрівають, та інші. Заходьте — не пошкодуєте!

Тепло розширює

Дізнаймося, що відбувається з предметами, коли їх нагрівають. Візьміть прозору пляшку, бажано з тонкими стінками. У корку зробіть отвір, в який вставте прозору соломинку. Щілини заліпіть пластиліном. Налийте повну пляшку підфарбованої води та закрийте її корком з соломинкою. Вода підніметься по соломинці. Позначте фломастером її рівень.

Тепер пляшку треба нагріти. Візьміть каструлю з гарячою водою. На її дно покладіть дві палички, на які поставте пляшку (це потрібно для того, щоб під дном пляшки також була гаряча вода). Тепер налийте в каструлю з чайника гарячу воду. Уважно спостерігайте. Спочатку вода в трубочці трохи опуститься, а потім помітно підніметься.

Чому рівень води спочатку знизився? Бо спершу нагрілася й розширилася пляшка. А чому потім піднявся? А тому, що від пляшки нагрілася й вода, яка розширилася і почала підніматися по соломинці.

Ця інформація стане вам у пригоді. Часом буває важко відкрити міцно закручені банки з медом чи з варенням. Спрямуйте на кришку струмінь гарячої води — кришка розшириться й легко відкрутиться! Тільки не перегрійте, бо тоді розшириться й банка!

Ознайомитися з незвичайними способами нагрівання, в яких не беруть участі ні вогонь, ні електрика, дізнатися, чому стукотять колеса потяга, а також змайструвати тепло-змію можуть читачі друкованої версії журналу “Джміль”. Ласкаво просимо до Лабораторії Джмелика!

До скарбнички методиста

У публікації зібрано досліди з теплом для дошкільників та учнів початкових класів, які допомагають формувати уявлення дітей про тепло, усвідомити його властивості, більше дізнатися про процеси, пов’язані з виділенням тепла. Така дослідницька діяльність допомагає формувати у дітей науковий світогляд, розвиває мислення та спостережливість, вчить аналізувати інформацію, висувати та перевіряти гіпотези, визначати причини фізичних явищ, робити висновки.








<< До змісту номера (“Джміль” № 6 /2015)