Лабораторія

Досліджуємо світ комах

Сьогодні Джмеликова Лабораторія працює у польових умовах, щоб розкрити кілька таємниць наших одвічних сусідів — комах.

Мурашина доріжка

Підготуйте:
  • неглибоку картонну коробку з кришкою;
  • скло або оргскло, що повністю закриває коробку;
  • білу фарбу й пензлик;
  • скотч та ножиці;
  • садову лопатку й рукавички;
  • блюдце;
  • шматочок банана;
  • цукровий пісок.

Мабуть, під  час пікніків вам доводилося спостерігати за ланцюжком мурашок, що тягнеться від шматочка їжі, що впав уvтраву. Як же мурашки знайшли харч? Відповідь підкаже дослід.

Хід досліду

  1. Зніміть з коробки кришку та пофарбуйте коробку ізсередини в білий колір.
  2. Виріжте з кришки довгу смугу, ширина якої дорівнює глибині коробки. Зробіть у ній два отвори на відстані приблизно 15 см один від одного.
  3. Відігнувши краї, закріпіть смугу скотчем так, щоб вона розділила коробку рівно навпіл.
  4. Покладіть на блюдце шматочок банана, посипте його цукром та змочіть водою. Поставте блюдце в куток лівої половини коробки.
  5. Знайдіть мурашник. Вдягніть рукавички й наберіть садовою лопаткою трохи землі, копнувши досить глибоко, на відстані близько 5 см від входу до мурашника. Швидко пересипте землю з мурашками в другу половину коробки. Відразу закрийте коробку склом.

Що ви побачите

Приблизно після 20 хвилин безладної метушні мурашки заспокояться й почнуть досліджувати свою нову оселю. Кілька комах знайдуть вирізи в перегородці й переповзуть на ту половину коробки, де лежить банан. Приблизно за годину можна буде побачити один або кілька довгих ланцюжків з мурашок, що сновигають до частування й назад.


Прочитати пояснення допитливого Джмелика, яким чином мурахи передають один одному інформацію, а також дізнатися про спільні риси тендітного метелика й величезного слона та улюблені кольори комах зможуть читачі друкованої версії журналу “Джміль”. Досліджуймо світ разом!


До скарбнички методиста

Матеріал допомагає здивувати дітей, активізувати їхню пізнавальну діяльність. Запропоновані у статті досліди можуть стати основою заняття з природознавства, навчають бачити цікаве поряд, досліджувати, робити висновки, розвивають мислення, спостережливість, увагу дошкільників і молодших школярів.





<< До змісту номера (“Джміль” № 3 /2015)